5 Karakteristika der kendetegner en dygtig konsulent. Har du hvad der skal til?

Konsulentbranchen, konsulent, konsulentarbejde

I dette indlæg vil jeg fremhæve de karakteristika, der kræves for at være en dygtig konsulent. Nogle af evnerne kan læres, og kommer med tiden, mens andre ligger dybere i personligheden.

Vigtigere er det, at du er komfortabel med at have disse karakteristika, da du ellers ikke vil bryde dig om konsulentverdenen.

Føler du at du mangler nogle af disse evner beskrevet herunder, anbefaler jeg at du starter på en konsulentuddannelse.

1. De bedste konsulenter er fleksible

Som konsulent er det uhyre vigtigt, at man konstant er til rådighed for sine kunder. Kunder kommer og går i et højt tempo, så det er relevant at man er i stand til at tilpasse sig nye projekter og kollegaer hele tiden.

Er man ikke det, vil man distancere sig fra sine kunder. Det er vigtigt at man som konsulent er der for kunderne, og sætter deres behov øverst.

Tricket er, at få alle kunder til at føle at de er førsteprioriteten!

2. De bedste konsulenter er disciplinerede

Dygtige konsulenter arbejder hårdt, og de arbejder smart. De er bevidste om hvordan de løser en opgave hurtigst muligt, samtidig med at de opnå værdiskabende resultater.

De er nogle rigtige problemknusere, og jo bedre de bliver til at knuse problemer, desto større succes vil de få.

3. De bedste konsulenter er selvsikre

Arbejdet som konsulent er enormt krævende, og det gælder om ikke at udvise tegn på svaghed. Den gode konsulent kender til sine svage sider, og gør alt for at undgå at fremvise dem.

Det er yderst nødvendigt at man hviler i sin ekspertise og viden. Fremstår man usikker overfor kunden, vil kunden med det samme finde en anden konsulent.

Langt hen ad vejen gælder det om at sælge sig selv, men leverer man ikke de ønskede resultater, kan ens selvsikkerhed komme til kort.

Så husk at levere acceptable resultater!

4. De bedste konsulenter tager det ekstra skridt

Kunder sætter stor pris på et resultat, der overstiger deres umiddelbare forventning. Hvis man har forhåbninger om at være en succesfuld konsulent, skal man altså yde den ekstra service – hver gang!

Som konsulent har man har det objektive overblik. Netop derfor er der mulighed for at tage det ekstra skridt for kunden.

Det er vigtigt at man anskuer kundens problem fra flere vinkler – sådan sikrer man sig den bedste løsning.

Bliver man ved med at levere ekstra service, vil kunderne komme tilbage. Alle mennesker elsker at blive overrasket, også i konsulentbranchen.

5. De bedste konsulenter er sociale

Arbejder man som konsulent, men er dårlig i sociale sammenhæng, burde man måske overveje sit karrierevalg. En stor del af konsulentarbejdet foregår i samarbejde med andre mennesker.

Så er man ikke tryg i sociale omgivelser, er konsulentbranchen ikke det rette valg.

Forbindelser er altafgørende, og kan være skelsættende i en succesrig konsulentvirksomhed!